door Klaas Lagrou en Eva Lauwers

Traduction française plus bas

De komende jaren zal de bevolkingsgroei in het hele Brusselse Gewest enorm toenemen. De uitdagingen voor St-Gillis zijn ook enorm! Elke inwoner moet in een degelijk dak boven zijn hoofd hebben, onze peuters moeten opgevangen kunnen worden in een crèche, onze kinderen verdienen een plaats in een nabije school. Open en groene ruimten, rust, kalmte, fiets- en brede voetpaden,… zijn schaars. Hoe kunnen we deze bevolkingsgroei en druk op behoud en uitbreiding van openbare ruimte verzoenen?

Bron: www.cyclehoop.com

Desondanks het feit dat de helft van de St-Gillenaars geen auto hebben, blijft Koning Auto een te centrale plaats opeisen in onze gemeente. Echter, het leven in een stad moet mogelijk zijn, zonder dagelijks de auto te gebruiken. Het buurtleven dient opgewaardeerd te worden. In de nabijheid van je woonst dient alles aanwezig te zijn  wat je nodig hebt: winkels, een school, een bibliotheek, een parkje, een speeltuin, mogelijkheden tot sport en ontspanning,… Het openbaar vervoer moet zo uitgebouwd worden dat verplaatsingen voor langere afstanden gebeuren via tram, metro of bus. Tot slot moeten meer veilige fietspaden aangelegd worden zodat kortere verplaatsingen zonder gemotoriseerd voertuig de regel worden. Kortom: In St-Gillis gebeuren de verplaatsingen te voet en per fiets!

Meer fietsers in onze gemeente wil vanzelfsprekend zeggen dat er plaats gemaakt moet worden voor fietsenstallingen. Deze kunnen niet enkel geplaatst worden op voet- of fietspaden. Groen en Ecolo stellen voor om op enkele strategische plaatsen, zoals school en bibliotheek, een echte fietsparkeerplaats te voorzien. Op deze manier kunnen ouders de kinderen naar school brengen met de fiets en krijgt de fiets een duidelijk zichtbare plaats in het straatbeeld. Voor ons, Groen en Ecolo is het een kwestie van kiezen. Wij kiezen voor de een aangenaam buurtleven, in St-Gillis, voor iedereen, en daarom kiezen wij voor de fiets en voor de kinderen.

——————————————-

Faire de la place pour les vélos, c’est faire de la place pour les gens!

Dans les prochaines années, la population de la Région bruxelloise va augmenter fortement. Et les défis pour Saint-Gilles sont également énormes : chaque habitant doit avoir un logement adapté, les enfants doivent pouvoir trouver une place en crèche, puis dans une école à proximité de leur lieu de vie. L’espace public et vert, les lieux de repos et de calme, des pistes cyclables et des trottoirs larges… sont déjà rares.  Le défi est donc de répondre au boom démographique tout en augmentant les espaces publics de qualité.

A Saint-Gilles, bien que la moitié des habitants n’aient pas de voiture, la pression automobile est très forte dans la commune. Elle marque nos vies par son bruit, sa pollution et le stress qu’elle engendre dans nos déplacements.  Pourtant la vie en ville devrait être possible sans utiliser la voiture quotidiennement.  Nous devons promouvoir la vie de quartier et la présence de services de proximité : commerces, écoles, bibliothèques, espaces verts, pleines de jeux, possibilités d’activité sportives et de détente… Et les transports publics -tram, métro, bus – doivent être au service des déplacements plus longs.  Les trottoirs et les pistes cyclables suffisamment larges étant là pour rendre les déplacements courts agréables et sécurisés.   Bref, les déplacements intra Saint-Gilles, devrait presque tous s’effectuer à pied ou à vélo pour le plus grand plaisir de la vie dans nos quartiers.

www.cyclehoop.com

Plus de vélos dans notre commune, cela implique la présence de plus d’infrastructures pour vélo dont des parkings. Et ceux-ci ne doivent pas être uniquement placés sur l’espace trottoir, prenant ainsi de l’espace aux piétons.  Groen et Ecolo veulent que chaque endroit stratégique de la commune – écoles, bibliothèque, centre culturel, poste… – bénéficie d’une parking pour vélo digne de ce nom.  C’est une manière de promouvoir l’usage du vélo et de lui donner une place visible dans la ville.  Pour nous, Groen et Ecolo, c’est une question de choix et d’équilibre entre les différents usagers de l’espace public. Et nous faisons le choix d’une vie de quartier agréable à Saint-Gilles pour tous.